Rzuć Palenie Razem z Nami

Opublikowane 18.11.2021
Autor Agnieszka Sachar
  • Rok szkolny 2021-2022

  •  

  • Galerie

  •  

  • Kronika szkoły

  • Światowy Dzień Rzucania Palenia Tytoniu przypada zawsze w trzeci czwartek listopada. Święto to narodziło się w Stanach Zjednoczonych z inicjatywy dziennikarza Lynna Smitha, który w 1974 roku zaapelował do czytelników swojej gazety, aby przez jeden dzień nie palili papierosów. W efekcie aż 150 tysięcy ludzi spróbowało przez jedną dobę wytrzymać bez palenia. Zachęcone powodzeniem akcji Amerykańskie Towarzystwo Walki z Rakiem uznało trzeci czwartek listopada (tydzień przed obchodzonym w Stanach Zjednoczonych Dniem Dziękczynienia) za Dzień Rzucania Palenia.

    W następnych latach akcja objęła swoim zasięgiem wszystkie stany i większość palaczy. Idea dnia, w którym zachęca się palaczy do zerwania z nałogiem, przyjęła się także w innych krajach. Od 1991 roku w każdy trzeci czwartek listopada Fundacja „Promocja Zdrowia” namawia Polaków do rzucenia palenia.

    Od wielu lat palenie tytoniu stanowi poważny problem społeczny w Polsce. Wyniki badań przeprowadzone przez OBOP na zlecenie Głównego Inspektora Sanitarnego w lutym 2011 pokazują, że do nałogowego palenia tytoniu przyznaje się aż 9 mln Polaków w wieku 15 lat i więcej. Palenie tytoniu niesie za sobą poważne skutki zdrowotne. Przeciętny palacz w ciągu życia przepala równowartość samochodu.

    Światowy Dzień Rzucania Palenia to doskonała okazja, by na zawsze pożegnać się z tym nałogiem. W naszej szkole prowadzone są zajęcia z wychowawcą z zakresu profilaktyki antynikotynowej oraz indywidualne poradnictwo i doradztwo profilaktyczne dla uczniów i rodziców. W dniu dzisiejszym w ramach akcji Rzuć palenie razem z nami cała społeczność szkolna mogła wysłuchać na długich przerwach audycji profilaktycznych pt. Jak rzucić palenie.

    Jak to zrobić?

    Krok 1. Ocena sytuacji, czyli mocne postanowienie rzucenia palenia (to przychodzi z reguły najlepiej i raczej nie ma z tym problemów.

    Krok 2. Przezwyciężenie złych nawyków (palenie zaraz po wstaniu rano).

    Krok 3. Nikotynowe terapie zastępcze.

    Krok 4. Odpowiednie nastawienie.

    Krok 5. Wytrwać w powziętej decyzji.

    Krok 6. Aktywność fizyczna przede wszystkim.

    Krok 7. Dostosuj otoczenia, tak by było dla Ciebie wygodne.

    Krok 8. Wypijaj dużo płynów.

    Krok 9. Dąż do celu.

    Krok 10. Nie daj się skusić.

    Co zyskasz rzucając palenie już dziś?

    w ciągu 2 dni zmysły smaku i węchu zaczną działać jak u osoby nigdy niepalącej;
    w ciągu 5 dni średnia ilość tlenu we krwi wzrośnie, a ilość tlenku węgla zmniejszyły się, co wymiernie przyczyni się do poprawy wydolności organizmu i kondycji fizycznej;
    po 2 tygodniach układ krążenia zacznie ulegać wzmocnieniu, by po 3 miesiącach wrócić do optymalnej formy. Spowoduje to obniżenie tętna i powrót ciśnienia krwi do normy, a także powinno poprawić komfort snu;
    po 1 miesiącu wydolność układu oddechowego poprawi się o ok 30%. Całkowity powrót do normy potrwa około 9 miesięcy. Po jego zakończeniu odzyskasz bardziej regularny i naturalny oddech, ustąpią duszności, kaszel, wzrośnie wydolność płuc, a także znacząco podwyższa się poziom tolerancji organizmu dla wysiłku;
    po 6 miesiącach poprawie ulega układ odpornościowy dzięki czemu organizm szybciej zwalcza infekcje; pełnej regeneracji ulegają rzęski w drogach oddechowych; cera ulega poprawie;
    po 12 miesiącach zachorowanie na chorobę niedokrwienną mięśnia sercowego zmniejszy się o połowę;
    po 5 latach ryzyko zachorowania na raka jamy ustnej, krtani, przełyku czy płuc zmniejszy się o połowę, regeneracji ulegają zniszczone komórki, poprawia się funkcja samoregulacji płuc.

    Oczywiście "bonusy zdrowie" to nie jedyny powód, dzięki rzuceniu także:
    - Będziesz wydawać mniej pieniędzy, a nawet poczynisz oszczędności. Odkładanie pieniędzy na wymarzony projekt - poprzednio wydawanych na tytoń - stanowi znakomitą motywację.
    - Poprawisz swój wygląd i atrakcyjność. Kiedy rzucisz palenie, Twoja skóra, zęby i włosy nabiorą zdrowszego wyglądu, a oddech przestanie być nieprzyjemny dla otoczenia.
    - Poprawisz swój status społeczny. Obecnie nawyk palenia jest coraz częściej źle widziany zarówno przez pracodawców, jak i otoczenie, świadome zagrożeń płynących z biernego palenia. Pojawia się coraz więcej miejsc, gdzie palenie jest źle widziane lub zabronione. Polski parlament wprowadził ustawę zakazująca palenia we wszystkich miejscach publicznych (poza wyznaczonymi do tego strefami).

    Odstawienie papierosów jest najskuteczniejszym sposobem zmniejszenia ryzyka zachorowania, a nawet przedwczesnej śmierci z powodu chorób odtytoniowych. Rzucenie palenia i utrzymanie abstynencji ułatwia pomoc specjalistów. Fachową pomoc i doradztwo prowadzi działająca przy Centrum Onkologii w Warszawie Ogólnopolska Telefoniczna Poradnia Pomocy Palącym , która działa od poniedziałku do piątku w godzinach od 11.00 – 19.00 pod numerem 801 108 108 lub 22 211 80 15.

    Informacji na temat metod rzucania palenia można zasięgnąć również na stronie www.jakrzucicpalenie.pl

    Elżbieta Rola

    linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram