W dniu 30 marca br. uczniowie RCEZ w Lubartowie z klasy drugiej technikum handlowego i elektronicznego pod opieką Katarzyny Malczewskiej, Anny Krzych i Anny Pankowskiej – Słomki odwiedzili Giełdę Papierów Wartościowych oraz Centrum Nauki Kopernik w Warszawie.
Podczas wizyty na Giełdzie Papierów Wartościowych uczniowie spotkali się z pracownikiem Giełdy – panią Adrianną Rzeplińską, która opowiedziała o jej powstaniu, zasadach działania, sposobach inwestowania oraz pozyskiwania kapitału na działalność gospodarczą. Uczniowie mieli też możliwość śledzenia na bieżąco aktualnych kursów akcji z indeksu WIG 20 podczas trwającej w tym czasie sesji giełdowej.
Wielu wrażeń uczestnikom wycieczki dostarczył pobyt w Centrum Nauki Kopernik. Można tu było odwiedzić 7 wystaw stałych i 1 wystawę czasową z około 500 eksponatami. Podczas zwiedzania każdy tutaj mógł samodzielnie wykonywać doświadczenia i eksperymentować. Wizytę w Centrum uczniowie rozpoczęli od wystawy czasowej „Płyn i giń”, na której można było uciec z tonącego statku, poznać roboty badające morskie dno, samodzielnie ukształtować podwodny teren i zanurkować na sucho. Na wystawie Korzenie cywilizacji można było prześledzić losy ludzkości od wynalezienia koła po dzisiejszy Internet. W Teatrze Robotycznym odbywał się spektakl, gdzie w roli aktorów występowały roboty. Kolejną atrakcją była wystawa RE: generacja, umożliwiająca poznanie mechanizmów rządzących kulturą masową, mediami, czy reklamą, gdzie nauka wchodzi w krainę emocji a pod lupę brane są uczucia, sympatie, antypatie, wątpliwości etyczne, a także role społeczne. Szczególnie duże zainteresowanie wzbudziła Wystawa Nowy Świat w ruchu opowiadająca o ruchu wokół nas, poczynając od organizmu człowieka, przez fale sejsmiczne, świetlne, dźwiękowe, na elektronach kończąc. Na wystawie Strefa światła można było obejrzeć jeden z najpiękniejszych eksponatów Centrum - komorę mgłową prezentującą ślady pozostawiane przez cząstki kosmiczne. Zaś na wystawie Człowiek i środowisko uczniowie mogli przetestować m.in. swoją szybkość, skoczność, głośność krzyku, czy refleks. Niektórzy z nich odwiedzili także Majsterkownię – gdzie przedmioty codziennego użytku służą do poszukiwania rozwiązań w postawionych zadaniach.
Anna Krzych