Spotkanie profilaktyczne w RCEZ

Opublikowane 14.11.2025
Autor Sławomir Włosek
  • Rok szkolny 2025-2026

  •  

  •  

  • Kronika szkoły

  • W dniu 5 listopada 2025 r. w Regionalnym Centrum Edukacji Zawodowej w Lubartowie odbyło się spotkanie w ramach projektu: Profilaktyczna integracja młodzieży lubartowskich szkół. Spotkanie zorganizowane zostało przez Miasto Lubartów – Miejską Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych przy współpracy z Burmistrzem Lubartowa Krzysztofem Paśnikiem, Stowarzyszeniem Sąsiedzi i RCEZ (organizatorami z ramienia szkoły  byli psycholog szkolny Joanna Ludwiczuk-Sadłowska i pedagog szkolny Jacek Bednarski).

    W spotkaniu wzięli udział uczniowie ze szkół ponadpodstawowych z Lubartowa: z Regionalnego Centrum Edukacji Zawodowej,  z II LO im. Piotra Firleja, z Zespołu Szkół nr. 2 im. Pawła Karola Sanguszki z opiekunami oraz Justyna Jaroszyńska - pełnomocnik ds. rozwiązywania spraw alkoholowych z Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

    Prelegentem spotkania był Wojciech Jabłoński - założyciel i właściciel Akademii Pozytywnego Rozwoju, specjalizujący się w szeroko pojętej pomocy edukacyjnej i terapeutycznej. Pełni funkcję superwizora w edukacji, mediatora sądowego ds. szkolnych, oświatowych i rówieśniczych, a także specjalizuje się w sprawach karnych z udziałem nieletnich. Jako terapeuta, rewalidator, diagnosta pedagogiczny oraz superwizor z certyfikatem Ministerstwa Edukacji Narodowej, posiada wieloletnie doświadczenie w pracy z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi. 
    Projekt zakładał realizację spotkania oraz działań integracyjno-profilaktycznych i inkluzyjnych dla młodzieży uczęszczającej do szkół ponadpodstawowych w Lubartowie. Prowadzący poprzez przykłady ukazał czym jest wykluczenie – czyli sytuacja, kiedy ktoś jest pomijany, ignorowany lub nie ma takich samych szans jak inni.
    Uczniowie dowiedzieli się też, czym jest inkluzja, czyli włączanie wszystkich osób do wspólnej grupy, niezależnie od ich pochodzenia, wyglądu, poglądów czy możliwości. Prowadzący wskazywał jak nie ulegać presji rówieśniczej, rozwijać kompetencje emocjonalne i społeczne, nie popadać w uzależnienia, podejmować właściwe decyzje. Uczestnicy wzięli udział w prostych ćwiczeniach, które pomogły lepiej zrozumieć, jak każdy z nas może tworzyć bardziej przyjazne i otwarte środowisko – w szkole, w domu i w codziennym życiu.

    Projekt przyczynił się do budowania środowiska szkolnego sprzyjającego otwartości, współpracy i wzajemnemu wsparciu. Wzmocnił lokalny system profilaktyki i inkluzyjnej edukacji młodzieży ponadpodstawowej, wpływając na wzrost poczucia bezpieczeństwa i przynależności uczniów do wspólnoty szkolnej i miejskiej.

    linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram